Anasayfa / Sanat / Resim / Botticelli’den Muhteşem Bir Başyapıt: Venüs’ün Doğuşu

Botticelli’den Muhteşem Bir Başyapıt: Venüs’ün Doğuşu

VENÜS’ÜN DOĞUŞU

Botticelli’nin bu başyapıtı Klasik üslubun etkisindeki Floransa Erken Rönesans kültürünü başka yapıtlar arasında kendinde en çok somutlaştırandır. Medici ailesi tarafından ısmarlanan yapıt ideal güzelliğin simgesi çıplak Venüs’ü dev bir deniz kabuğunun tam ortasında ayakta durur halde gösterir.

İki rüzgâr tanrısı üfleyerek Venüs’ü bir su perisinin çiçekler işlenmiş bir örtüyle karşıladığı kıyıya doğru sürükler. Bu motif Antikite’den alınmış bir öyküye, Venüs Anadyomene’ye dayanır. Floransalı şair Angelo Poliziano 1475’te Homeros’tan esinlenerek yazdığı şiirinde köpükten doğan tanrıçayı anlatmıştı.

Botticelli’nin çağdaşı filozof Marsillo Ficino bu mitolojik öyküyü ruh ve maddenin birleşmesinin simgelenmesi olarak yorumladı. Botticelli resimlerinde bu fikirlerden yararlandı. Botticelli’nin Venüs’ü bir mermer heykel kadar kusursuzdur.

Bedeni S biçiminde kıvrılır. Rüzgârda uçuşan saçları bu zarif hattı izlerken resimdeki ikincil figürlerin giysilerinin akışkan kenar kıvrımları da bu harekete karşılık verir. Botticelli resimlerinde natüralizme bütün öğelerin ideal uyumuna gösterdiği ölçüde önem vermemişti. Bu yolla hem sıra dışı bir berraklığı hem de güzelliği içeren bir kompozisyon yarattı. Sonuç olarak bu resmin, günümüzde bile sıkça röprodüksiyonu yapılmaktadır.

Botticelli

Venüs’ün Doğuşu / Yak. 1485, tuval üzerine tempera, 172×278 cm, Uffizi Sanat Galerisi, Floransa

Birbirlerine sıkıca dolanmış iki rüzgâr tanrısından oluşan grup soldan Venüs’e doğru esiyor. Kompozisyona adeta bir bıçak gibi girmişler. Resme dinamizm katarken aynı zamanda sağ tarafta duran su perisi figürünü dengeleyici bir rolde üstleniyorlar. Anatomik doğruluk burada Botticelli’yi çok fazla ilgilendirmemiş.

Venüs figürünü yaratırken, Botticelli bir Antik arketipe, göğüslerini ve cinsel organını elleriyle örten ‘’Venüs Pudica’’ya yönelmiş. Botticelli’nin güzel tanrıçası tek ayağı üzerinde zarafetle dengesini bulmuş. Bu yolla Klasik contrapposto kavramını örnekliyor: Omuzların ve kolların, kalça ve bacaklardan itibaren dönecek biçimde ayakta durma halidir bu.

Böylelikle Venüs daha rahatlamış bir görünüm kazanıyor. Ancak, ince yüzü, melankolik ve düşünceli ifadesi Klasik kalıpların dışındadır. Venüs, Lorenzo de’Medici da dâhil pek çoklarının hayran olduğu, 1476’da genç yaşta ölen Floransalı bir güzel kadının, Simonetta Vespucci’ nin görünümünü yansıtıyor olabilir.

Kaynak: Sanat, NTV Yayınları

Hakkında istanbul1881

istanbul1881
İstanbul. Tek renkle ifade edilemeyecek kadar zengin, tek kokuyla anlatılmayacak kadar çekici ve asla kaybedilemeyecek kadar değerli... İstanbul 1881, İstanbul’un büyüleyici renkleri ve baş döndüren kokularını saygı duyduğumuz ve kaybetmek istemediğimiz tarihi değerlerle harmanlayarak yaratıldı. Ayrıntılı bilgi için tıklayın.

Lütfen kontrol edin

Zeynep Gümrük Doğadan Denemeler Sergisi Çanakkale’de Açıldı!

Zeynep Gümrük Sergisi Çanakkale’de! 55. Troia Festivali kapsamında açılan Zeynep Gümrük Çanakkale Belediye Başkanı Ülgür …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.