Anasayfa / Genel / Rembrandt ve Muhteşem Eserleri

Rembrandt ve Muhteşem Eserleri

Rembrandt Harmenszoon van Rijn 1606, Leiden- 1669, Amsterdam

  • Hollanda Altın Çağı’nın önde gelen ressamı
  • Yaşadığı dönemde bile büyük saygınlık kazanmıştır
  • Çok sayıda öğrencisi ve taklitçisi olmuştur

1606 Asıl adı Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Leiden’de bir değirmencinin oğlu olarak doğar.

1620 Latince Okulu’nun ardından Leiden Üniversitesi’ne kaydolur; eğitimi kısa sürer ve önce Jacob van Swanenburgh’un, sonra Amsterdam’da Pieter Lastman’ın yanında ressam olarak çıraklık yapar.

1625 Leiden’e dönüp stüdyo açar; Leiden’de kendi atölyesini yürüten bir ressam olarak işini kurar.

1632 Bir porter sanatçısı olarak Amsterdam’da servet yapar, resimlerini yalnızca ilk adıyla imzalar.

1632 Hollanda valisi Orange’lı Prens Frederick için İsa’nın Acıları konulu büyük bir dizi hazırlar ve ününün doruğuna çıkar.

1642 Karısı Saskia’nın ölümü; ünlü Gece Devriyesi tablosunu yapar.

1649 Hizmetçisi Hendrickje Stoffels hayat arkadaşı olur.

1656 Çok sayıda siparişe karşın parasal zorluklar içindedir ve mülklerini satmak zorunda kalır.

1669 Amsterdam’da 4 Ekim’de ölür.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn olağanüstü bir görsel öykü anlatıcısı ve insanlık halinin büyük yorumcusuydu. Duygu nüanslarını, tinsel duyguları ve insan karakterini sıradışı bir canlılıkla nasıl aktaracağını biliyordu. Bunu başarmak için giderek kısıtlamalardan kurtulan, kalın boya tabakalı bir resim üslubu kullandı ve ışığı üslubunun tanımlayıcı öğesi haline getirdi. Yaşadığı sürece Hollanda anayurdunu terk etmemesine rağmen İtalyan gravürlerine ve resmine aşinaydı. Rembrandt’ın tarihsel resimler yapan bir ressam olarak meslek yaşamı Leiden Üniversitesi’ndeki öğrenimini bıraktıktan sonra başladı. Hocası Pieter Lastman’ın parlak renkli üslubunu hemen terk ederek aydınlık ve karanlığın etkili bir biçimde yer aldığı kendi üslubunu geliştirdi. Portre ressamı olarak Amsterdam’da ün ve servet kazansa da İncil konuları ve mitolojik konuların yer aldığı dikkate değer tarihsel sahneler de betimledi. Gravürleri ve çizimleri radikal bir kendiliğindenlik duygusuna sahiptir. Rembrandt’ın çok sayıda öğrencisi ve taklitçisi oldu. O’nun üslubunu öylesine kusursuzlukla kopyaladılar ki neredeyse kopyalarla Rembrandt’ın yapıtlarını ayırt etmek mümkün değildir; bu, günümüzde bile çok dikkatli araştırma gerektiren bir sorundur.

Para Bozan (1627, ahşap üzerine yağlıboya, 31,7 x 42,5 cm, Berlin Sanat Müzesi, Berlin)

Bu erken dönem resmi kitaplarda çevrilmiş karanlık odada bir adamı gösteriyor. Adamın yüzünün kırışıklıkları kitapların sayfasında tekrarlanmış. Adam mum ışığında bir madeni parayı inceliyor. Tamamıyla kahverengi tonlarda betimlenmiş olanbu sahnenin tohum ekimi üzerine olan İncil meselini gönderme yapıyor olması mümkündür.

Kasketli Otoportre (1630, gravür, 5,1 x 4,5 cm)

Bu küçük gravür bir jest ve mimik çalışmasıdır. Rembrandt sıkça kendini model olarak kullandı ve resim, çizim ve gravür formunda pek çok çalışma yaptı. Sayfa genç sanatçının gravür ortamına ve araçlarına gevşek, rahat bir tarzda hakimiyeti kadar gerçekçi yüz ifadelerini yakalama becerisini de ortaya koyuyor.

İshak’ın Kurban Edilişi (1635, tuval üzerine yağlıboya, 193 x 133 cm, Hermitage Müzesi, St. Petersburg)

Rembrandt bu büyük boyutlu resmini yüksek düzeyde drama içeren bir sahne olarak düzenlemiş. Yaşlı İbrahim Tanrı’nın emriyle oğlu İshak’ı bağlamış ve tam kurban etmek üzere. Oğlunun başını geri çekip bıçağı boğazını kesmek üzere kaldırmış. Tam son dakikada melek İbrahim’in öldürücü elini tutuyor. Rembrandt bu sıkça resmedilen Eski Ahit öyküsündeki gerilimi artırmış ve dramatik bir anı yakalamış; Bıçak hala havada salınıyor. İki büyük diyagonal figürleri birbirlerine bağlıyor. Işık yerde yatan kurbanın çıplak ve savunmasız bedenini belirginleştiriyor. Buna ek olarak, Rembrandt’ın ışık kullanımı bakışı ana figürlerin yüzlerine ve ellerine doğru çekiyor: Kendilerini çevreleyen karanlığa zıt bir aydınlık halinde öne çıkıyorlar. Manzara ve ön plan ise yarı karanlığa gömüşmüş.

Dr. Nicolaes Tulp’un Anatomi Dersi (1632, tuval üzerine yağlıboya, 169,5 x 216,5 cm, Sanat Müzesi, Den Haag)

Bu tipik grup resmi Amsterdam’lı anatomici Nicolaes Tulp’u ders verirken gösteriyor. Tulp, bistürisini kullanarak önünde yatan kadavranın açılmış olan koluna uzanırken dersini kayıtsızca ve nesnellikle anlatıyor. Resmin sol yarısında bir grup öğrenci gösteriyi kendinden geçmiş bir halde dikkatle izliyor. Deneyimli bir tarihsel konular ressamı olarak Rembrandt sahneyi canlı bir tarzda gruplamış ve eyleme odaklanmış; bu, Hollanda grup portrelerinde yeni bir fikirdi.

Gece Devriyesi ya da Yüzbaşı Franz Banning Cocq ve Milis Birliği, ressamın en çok bilinen eserlerinden biridir. Tablo, Amsterdam’daki Rijksmuseum’da sergilenmektedir.

Kaynak: Sanat, NTV Yayınları

Hakkında istanbul1881

istanbul1881
İstanbul. Tek renkle ifade edilemeyecek kadar zengin, tek kokuyla anlatılmayacak kadar çekici ve asla kaybedilemeyecek kadar değerli... İstanbul 1881, İstanbul’un büyüleyici renkleri ve baş döndüren kokularını saygı duyduğumuz ve kaybetmek istemediğimiz tarihi değerlerle harmanlayarak yaratıldı. Ayrıntılı bilgi için tıklayın.

Lütfen kontrol edin

Küçük Ressamlar Anıtkabir’de Etkinliği 19 Mayıs 2019’da Anıtkabir’de!

Bağımsızlığa Adımın 100. Yılında Anıtkabir’deyiz! Her yıl gerçekleştirilen Küçük Ressamlar Anıtkabir’de Etkinliği, bu yıl bağımsızlığa …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.